Az építőipari szállítás az építkezéseken fontos tevékenység. Jelentőségét az mutatja, hogy
a teljes építési költség mintegy 10-15%-a szállítási költség, ezért gazdaságos megszervezése
nagyon fontos.
A szállításokat csoportosíthat juk a szállítás tárgya, jellege és módja szerint. A szállítás
tárgyai lehetnek építőanyagok vagy kész épületszerkezetek, építő gépek, szerszámok,
berendezések, felvonulási tartozékok (pl. lakókocsi, bódé, stb.), ömlesztett-, zsaluzási-, állványozási-,
dúcolási anyagok és egyéb anyagok. A szállítás jellege lehet belső, helyi és távolsági.
A szállítás módja szerint megkülönböztetünk kézi, közúti, vasúti, légi, vízi és különleges
(pl. csővezeték, kötélpálya) szállítást.
A szállítás gazdaságossága több körülménytől függ, amelyeket egymással összefüggésben
kell vizsgálni. Ezek a körülmények a következők:
rakodási feltételek;
a szállítandó áru hoz legalkalmasabb szállítóeszköz kiválasztása;
gazdaságos szállítási távolságok;
közvetlen (pl. csak tehergépkocsival) vagy közvetett (pl. tehergépkocsi, vasút) szállítás
lehetséges;
visszfuvarra lehetőség van-e.
A körülmények gondos mérlegelése után lehet kiválasztani a legmegfelelőbb és a leggazdaságosabb
szállítási módokat.
Ahhoz, hogya munkahelyen megfelelő mennyiségű anyagról gondoskodni lehessen,
megfelelő számú szállítóeszközre van szükség. Egy-egy szállítóeszköz napi teljesítményét a
következőképpen kapjuk meg:
meghatározzuk az egy forduló megtételéhez szükséges időt (ebbe bele kell számítani az
oda és vissza út, valamint a rakodás idejét);
a fentiek ismeretében meg lehet határozni a naponkénti fordulók számát;
végül a naponkénti fordulók számából és az egyszerre elszállítható mennyiség szorzatából
megkap hatjuk a naponta elszállítható építőanyag mennyiségét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése