2018. május 9., szerda

az építőipari szállítások

Az építőipari szállítás az építkezéseken fontos tevékenység. Jelentőségét az mutatja, hogy a teljes építési költség mintegy 10-15%-a szállítási költség, ezért gazdaságos megszervezése nagyon fontos.

A szállításokat csoportosíthat juk a szállítás tárgya, jellege és módja szerint. A szállítás tárgyai lehetnek építőanyagok vagy kész épületszerkezetek, építő gépek, szerszámok, berendezések, felvonulási tartozékok (pl. lakókocsi, bódé, stb.), ömlesztett-, zsaluzási-, állványozási-, dúcolási anyagok és egyéb anyagok. A szállítás jellege lehet belső, helyi és távolsági. A szállítás módja szerint megkülönböztetünk kézi, közúti, vasúti, légi, vízi és különleges (pl. csővezeték, kötélpálya) szállítást.

A szállítás gazdaságossága több körülménytől függ, amelyeket egymással összefüggésben kell vizsgálni. Ezek a körülmények a következők:
rakodási feltételek;
a szállítandó áru hoz legalkalmasabb szállítóeszköz kiválasztása;
gazdaságos szállítási távolságok; közvetlen (pl. csak tehergépkocsival) vagy közvetett (pl. tehergépkocsi, vasút) szállítás lehetséges;
visszfuvarra lehetőség van-e.

 A körülmények gondos mérlegelése után lehet kiválasztani a legmegfelelőbb és a leggazdaságosabb szállítási módokat.

Ahhoz, hogya munkahelyen megfelelő mennyiségű anyagról gondoskodni lehessen, megfelelő számú szállítóeszközre van szükség. Egy-egy szállítóeszköz napi teljesítményét a következőképpen kapjuk meg:
meghatározzuk az egy forduló megtételéhez szükséges időt (ebbe bele kell számítani az oda és vissza út, valamint a rakodás idejét);
a fentiek ismeretében meg lehet határozni a naponkénti fordulók számát;
végül a naponkénti fordulók számából és az egyszerre elszállítható mennyiség szorzatából megkap hatjuk a naponta elszállítható építőanyag mennyiségét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése